Bibliotheken zijn sinds begin deze maand officieel het Informatiepunt Digitale Overheid. Dat betekent dat mensen met vragen over DigiD, belastingzaken, studiefinanciering of andere digitale overheidszaken daar terecht kunnen. Ook tijdens de lockdown: de bibliotheken mogen de deuren gewoon open houden voor het informatiepunt en het uitlenen van boeken.

Volgens Sanne Pieterse van de Flevomeer Bibliotheek weten de mensen de bibliotheek als informatiepunt goed te vinden. Ook mensen die geen lid zijn van de bibliotheek zijn welkom voor de vragen, vertelt ze.

Geen advies
Natuurlijk krijgen medewerkers momenteel te maken met hulpvragen over corona. Daarbij wordt alleen geholpen met het opzoeken van informatie of het maken van een afspraak, zegt Pieterse. “We gaan natuurlijk geen advies geven. We gaan niet in de huid van de hulpverlener kruipen, dat mogen we ook niet.” Wanneer er vragen zijn waarop zelfs met behulp van de bibliotheekmedewerker geen antwoord gevonden kan worden, verwijst de medewerker altijd door naar een instantie waar de vraagsteller dan terecht kan.

Volgens Pieterse komen er ook weleens mensen binnen die ├╝berhaupt nog geen DigiD aangemaakt hebben. Voor die mensen biedt de bibliotheek cursussen aan. Daarnaast hebben bibliotheekmedewerkers dan een telefoonnummer bij de hand die mensen kunnen bellen om dan bijvoorbeeld zonder DigiD een afspraak te maken voor een coronaprik.

Privacy
Pieterse benadrukt dat er tijdens het assisteren goed gelet wordt op privacy. “We mogen mensen er doorheen praten maar wij mogen geen inzage hebben in persoonsgegevens.” Bibliotheekmedewerkers vullen dus geen formulieren in voor mensen, maar zullen bijvoorbeeld wel helpen met welke informatie er waar ingevuld moet worden.