Nadat Urker vissers vorige week donderdag met een blokkade werden geconfronteerd gaan ze deze week toch weer proberen hun vis in de haven van Boulogne-sur-Mer te lossen. Vorige week werd de vissers nog de toegang tot hun vaste losplaats ontzegd, waarna ze moesten uitwijken naar andere havens. Ook een transportbedrijf uit Urk werd tegengewerkt.

Volgens Dub Bakker, de eigenaar van transportbedrijf Vebatrans, ging het om al zijn vrachtwagens, die eigenlijk de visvangst van boord van de kotters zouden halen om naar de visafslagen in Nederland te brengen. Hij zegt dat een stuk of tien schepen werden tegengehouden. “Het was een onaangename verrassing, de hele haven was dicht.”

Een incident
Volgens de eigenaar van Vebatrans was de actie een incident. Hij zegt dat de verhoudingen tussen Engeland en Frankrijk al tijden slecht zijn en dat dat meespeelt. Daarom was het opvallend dat Nederlandse en Belgische schepen dit keer ook geweerd werden. “Onvrede over pulsvisserij is inmiddels een gepasseerd station. Dit lijken mij gewoon lokale vissers en zij zijn niet blij met andere collega’s die binnenvaren. Ik heb niet gehoord wie de actie heeft opgeëist.”

Volgens een Franse nieuwsite zouden de Franse vissers die de Nederlanders tegenhielden, hen ervan beschuldigen hun deel van de zee leeg te roven.

Extra kosten en minder opbrengst voor de vangst
Schepen moesten uitwijken naar Oostende, Zeebrugge en Vlissingen. “Dat heeft de hele avond en nacht geduurd. Bijna alle schepen hebben de veiling niet gehaald. Vangsten zijn wel opgehaald, die staan nu in de koelcel en alles wordt pas maandag verkocht.” Volgens Bakker kan dat wel gevolgen hebben: “Zo’n 5.000 tot 25.000 euro minder opbrengst. En je hebt de vaarkosten, omdat je verder moet varen.”

Volgens Bertus Oost, eigenaar van twee Urker kotters die moesten uitwijken naar het Belgische Oostende, valt de schade bij hem wel mee: “Wij hadden eerder die week al vis gelost en de vis die donderdag in het ruim zat zou al pas vandaag op de veiling komen.” Ook Oost werd verrast door de ‘staking’ van de Fransen, al is hem nog steeds niet duidelijk geworden wat de precieze bezwaren dit keer zijn. Dat komt met name door de taalbarrière tussen de Fransen en de Urkers. Hij durft niet te zeggen of het om een eenmalige actie ging of dat zijn kotters meer blokkades kunnen verwachten. “We gaan deze week gewoon weer proberen om in onze vaste haven Boulogne-sur-Mer te lossen. We zien het wel.”

Weegplicht is een zorg
Volgens transportondernemer Bakker is er vanaf 1 januari wel een extra zorg voor de Urker vissers. Dan stelt Frankrijk namelijk een weegplicht in voor alle vissoorten. “Ze willen dan de vangst op de kant nawegen. Maar er zit nooit verschil in wat aan boord gewogen wordt en wat in de visafslag. Aan boord is een vangstmanagementsysteem, elke kilo vis wordt nauwkeurig gewogen.” Ook word je volgens Bakker straks bijna gedwongen om je vangst op de veiling van Boulogne aan te bieden. Want door het wegen ontstaat een extra stap. Vis kan dan niet op tijd in Nederland zijn. Dat vindt Bakker vreemd, omdat er dan meer vis op de Franse markt komt. Een nadeel voor de Fransen, zegt hij.