Het energiebedrijf ZeewoldeZon vraagt klanten met een vast tarief dit om te zetten naar een flexibel tarief om zo het bedrijf te helpen overeind te blijven. ZeewoldeZon is onderdeel van het grotere Groenpand Energie uit Utrecht en zegt in de ‘gevarenzone’ te zitten. In Flevoland nemen zo’n 500 klanten hier energie af.

Het bedrijf haalt energie binnen via inkooporganisatie Anode Energie, maar dat bedrijf vroeg 3 december faillissement aan. Dat betekent dat alle vaste contracten ineens wegvielen waardoor het bedrijf nu tegen de dagwaarde stroom en gas moet inkopen. Doordat klanten met een vast tarief veel minder voor hun energie betalen zegt het bedrijf per klant verlies te maken.

Het is niet het enige energiebedrijf dat in de problemen is gekomen door de hoge gasprijzen. Veel energieleveranciers maken momenteel grote verliezen en zes Nederlandse bedrijven vroegen hun faillissement aan.

Klanten moeten bijspringen
Het bedrijf vraagt nu haar klanten om hulp. Klanten wordt gevraagd om hun vaste contract om te zetten naar een flexibel tarief dat zo actueel mogelijk is. Daarvoor krijgen ze dan een gratis hulp om te kijken hoe je minder energie kunt afnemen en biedt ZeewoldeZon een korting op bespaardiensten als de installatie van zonnepanelen of het aanbrengen van vloerisolatie. Maar dan moeten wel genoeg klanten meedoen zegt directeur Joren Harmanny in een reactie: “We hopen hiermee een toekomstbestendig bedrijf neer te zetten, maar we willen er niet omheen draaien: we zijn nog niet uit de gevarenzone. Als onvoldoende klanten meegaan in ons nieuwe model, dan redden we het niet.” Hij wijst erop dat een faillissement voor Groenpand Energie kan betekenen dat klanten gedwongen worden naar een andere partij over te stappen waar de tarieven nog hoger zijn.